Idag fortsätter serien om ”Andens frukter”. Dagens frukt är GODHET.
Godhet i det
här sammanhanget (som en av andens frukter) handlar om både att vara god och
att göra gott. Det rör sig alltså om såväl tillstånd som funktion. Ingen
människa är rakt igenom god eller ond men alla människor har en förmåga att
göra goda gärningar (och onda gärningar för den delen).
I varje
situation kan du välja att göra det goda eller det onda och det bästa är
förstås att göra gott. Här kommer några av de andra frukterna in, t.ex.
vänlighet, självbehärskning och ödmjukhet. Alla frukter är sammankopplade. Den
ursprungliga tanken med varje människoliv är att leva ett liv fullt av generös
godhet. Låter det inte fantastiskt? Tänk om alla kunde göra det. Du kan dra
ditt strå till stacken genom att varje dag försöka leva upp till detta.
I bibeln
står det: ”Älska varandra uppriktigt. Avsky det onda. Håll fast vid det goda.”
Det kan vi alla göra, oavsett om vi är troende är inte. Låt oss vädra ut den
unkna doften av egoism, självtillräcklighet och medmänsklig intolerans som
härskar i samhället. Låt godheten få sprida sin doft!
Hur ser du på godheten? Är den vilande på en ”omständighet”?
Eller är den en del av det ”specifikt mänskliga”? Kanske till och med mätbar i
människans genetiska struktur? Frågan är intressant. Dessutom viktig. Men
kanske svårare att besvara eftersom det nog är mer komplicerat att definiera
begreppet ”godhet” framför motsatsen; det vi kallar ”ondska”.
Här är två exempel på vad jag menar med godhet. Det första är
att den elementära godheten nog oftast är något vi inte vet om när den kommer
till uttryck, det är bara något man gör utan att tänka eller känna efter. Goda
handlingar är knappast något vi planerar för, de bara blir till.
Det andra är att godhet och mod ofta är förknippade med
varandra. En gång läste jag om en kvinna från Rwanda som med fara för sitt eget
liv räddat hundratals av de människor som annars skulle ha slaktats i det
fasansfulla inbördeskriget. När man frågade henne varför, såg hon ut som om
frågan förvånade henne. Sen sa hon: Jag är en människa. Att vara människa
innebär att man försöker hjälpa alla som befinner sig i ett förtvivlat läge.
Att vara människa är att inte alltid tänka på sig själv. Hon uttryckte sig
högtidligt. Men på frågan nekade hon till att vara ”särskilt religiös”. Det
handlade alltså i all enkelhet om ”att vara människa”. Kanske kan det sägas
ännu tydligare: Att godhet är det som är själva grundinnebörden av det som
kallas mänsklighet.
Att utöva godhet är för de allra flesta människor en
självklarhet. Hör man nån ropa på hjälp försöker man ingripa. Ser man ett barn
springa ut i gatan framför en bil försöker man nog kasta sig fram för att få
bort barnet, även om man själv drabbas, kanske till och med dör. Den vardagliga
godheten är sällan helgonlik. Vi utövar den bara som en del av ett normalt
beteende. Vi hjälper någon upp som har ramlat eller svimmat, stannar till om
nån sitter på en bänk och gråter.
Detta har alltså i grunden ingenting med religion att göra.
Det bör upprepas. Inga gudar behövs för att vi ska inse godhetens betydelse.
Det är vi själva som bestämmer vilken sorts människa vi väljer att vara. Inte
helgon, utan – just människa!
Din
”hemläxa” i veckan:
- Gör det till en vana att göra goda gärningar även om du inte blir tackad för det.
- Fördjupa dig i något stort problem som exempelvis mobbning eller främlingsfientlighet. Är det alltid någon annan som ska engagera sig eller finns det något område där människor behöver just din godhet?
- Godhet sprider sig. Uppmuntra och stöd därför personer i din omgivning som är särskilt goda och osjälviska.
Lycka till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar