Translate

2021/11/28

44 dagar av häxkonst, dag 11

 ☽✪☾ Häxverktyg: oljor

Åhh oljor älskar jag, och har använt och använder mycket. Både till matlagning, hudvård, aromaterapi och givetvis magi… En kärleksolja kan hällas i badvattnet, en olja för att dra till sig pengar kan användas till att gnida in ett ljus med, oljan kan smörjas på huden. Det finns som du ser många olika användningsområden.

Oljorna är gjorda på eteriska oljor som blandas med vanliga oljor (t.ex mandel- eller sesamolja) och örter/blommor. Jag använder oljorna till många olika saker, t.ex häller jag i en liten skvätt i dom ljus jag tänder i en ritual eller i magiarbete, eller annat där jag använder tända ljus. Detta för att det förstärker dom energierna och intentionerna jag vill jobba med i det jag gör.

Sedan kan man använda det till att doftsätta ljusen bara, samtidigt som man får liten extra boost av vissa energier på köpet om man nu vill det. Bra vid meditation t.ex. Det går att använda till så mycket. Man kan även smörja lite olja på ett objekt eller på sig själv, det brukar jag också göra ibland om jag känner att det behövs när jag gör ritualer eller om jag gör någon typ av amulett (smörjer den) eller kraftladdar något annat objekt av någon anledning.


Essentiella oljor har en förmåga att balansera oss och skapa harmoni i våra celler. När jag mediterar tänder jag min aromalampa och låter kroppen ta emot de ljuvliga dofterna. Den essentiella oljan har en förmåga att höja vår energi in i minsta cell liknande den effekt som solen och dess värmande strålar har på vårt välbefinnande.  

Vi människor kan svänga ganska mycket i vår frekvens, men essentiella oljor är konstanta och håller en naturligt hög frekvens. När vi andas in dessa oljor får våra celler automatisk en höjning i frekvens och vi upplever mer harmoni inom oss. Man kan likna essentiella oljor med en energi boost likt en ingefärsshot.  Bland de 10 högst uppmätta frekvenserna finner vi bl.a lavendelolja, sandelträ och pepparmynta.

I magiska oljor så är det effekten som jag lägger all fokus på när jag tillverkar dem. Dom magiska oljorna behöver inte dofta gott egentligen, men visst är det ett plus såklart.

Bruna eller koboltblå flaskor är bäst för att skydda oljorna från ljus och värme som orsakar oxidation (härskning).

Det är enkelt att röra ihop sin egen blandning. Så hör gör du din egna ”eteriska” olja:

5 dl neutral olja som inte härsknar (t.ex. raps- eller olivolja)
2 msk hackade torkade örter av valfri sort. (Färska örter härsknar fort i olja, men du kan använda det om du gör en mindre mängd som ska användas inom kort.)

Rör ner växtdelarna i oljan i en burk med tättslutande lock och låt stå i solen i en vecka. Sila av växtdelarna och rör i 2 msk nya örter (av samma sort) i oljan och låt stå i en vecka i solsken. Upprepa i tre veckor, sila sedan av växtdelarna och häll oljan i en mörk flaska eller burk. Oljan kan sedan användas i badvatten eller till hudvård eller magi. Viktigt är dock att tänka på att oljan inte är lika koncentrerad och ”ren” som äkta eterisk olja.

Du kan använda den till det mesta faktiskt. Jag brukar droppa lite på en bomullstuss som jag sedan dammsuger upp med dammsugaren, så luktar det gott när man städar då doften ”åker ut” genom ventilen på dammsugare. Sen är det ljuvligt med doftolja i aromalampor också. Jag använder olja ofta, både till vardags och för magin, eftersom det stimulerar luktsinnet.

Lavendelolja kan du ha till småsår och liknande. Lavendelolja är lugnande för huden och ditt sinne. Om du har svårt att sova kan du smörja lavendelolja på bröstkorgen. Oljan kan även lugna vid tarm- och magbesvär om du smörjer in magen med den. Du kan odla egen lavendel, köpa torkade ekologiska lavendelblommor i din hälsokostbutik, eller helt enkelt använda färdig lavendelolja. Men jag tycker att det är kul att göra själv så här kommer receptet.

Till matlagningen tar jag en tom flaska, lägger i örter; t.ex timjankvistar eller basilikablad, pepparkorn, vitlök eller chilifrukter och fyller på med olja. Jag brukar ge bort sådana flaskor i present ibland oxå. Det är både vackert, gott och nyttigt.

Lavendelolja: Fyll en väl rengjord glasburk med torkad lavendel. Häll på olja, till exempel oliv- eller sesamolja men se till att inte hälla i mer än till hälften av burken då blommorna sväller när de kommer i kontakt med oljan. Ställ burken på ett galler i en ugnsfast form och ställ in i ugnen på ca 50°. Nu ska du låta oljan stå och dra en natt eller minst 6 timmar. Ta ut och sila oljan genom en duk. Låt den gärna stå och droppa ur ordentligt så att allt kommer med. Häll upp på väl rengjord flaska eller burk. Smörj in huden med oljan eller använd till småsår.

Oljor för framgång, kärlek, lycka och beskydd
För maximal effekt ska du bränna din olja (eller oljorna) i en aromalampa eller ett aromakrus. att ta ett bad med lämplig doft är ett annat sätt att ladda sig själv, eller att få en god natts sömn utan mardrömmar. i listan här ser du oljornas magiska egenskaper.

Aroma/doftkruset ger doft under en längre tid än en aromalampa. Man behöver inte heller passa levande ljus. Det tar dock lite längre för doften att framträda helt, ofta runt ett dygn. När doften avtagit häller du bara på lite mer olja i kruset. En bomullstuss i kruset gör att doften håller längre.

Apelsin – självförtroende, fruktbarhet, glädje, bröllop.
Basilika – pengar.
Cederträ – hälsa, psykisk medvetenhet.
Citron – resor, nya perspektiv.
Eukalyptus – healing, förbättra koncentration eller fokus.
Germanium – locka till sig kärlek, återfå tillit.
Jasmin – hemligheter, sexualitet.
Kamomill – harmoni, familjeangelägenheter.
Lavendel – lycka, kärlek, fred/försoning efter gräl.
Myrra – släppa taget om det förflutna, bannlysa sorg, healing.
Neroli – överflöd i allt, locka till sig kärlek.
Patchouli – pengar.
Pepparmynta – beskydd, rikedom
Ros – tur, trohet, spirande kärlek.
Rosmarin – bättre minne, inlärning.
Sandelträ – andlighet, ökar passion.
Tallbarr – rening av dålig atmosfär, resor.
Tea tree – förjaga negativitet, healing.
Timjan - bättre minne, inlärning.
Virak – mod, kraft, ambition, välstånd, framgång i yrkeslivet.
Ylang ylang – passion, kärlek (särskilt kärlek till dig själv).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar