Translate

2021/11/30

44 dagar av häxkonst, dag 13

 ☽✪☾ Vilka är några av de häxböcker som påverkat dig?

Oj vilka böcker, ja det é många, jag har en hel bokhylla full med magiska och andliga/mediala böcker. Allt från meditation, yoga, wicca, magi, kristallhealing, änglar, medialitet och andlighet, tarot och runor. Men jag började med aromaterapi och kristallhealing, sen växte mitt intresse för tarot och magi allteftersom. 

Jag har valt ut 6 av de böcker som jag började med, och som inspirerade mig och fick mig att fortsätta på min väg med min magi, häxeri och healing. Men Cassandra Easons böcker inspirerade mig också mycket på min väg in i magins värld.

KRISTALLHEALING - Eva Lindell fors, Tiiu Serenander
Tiiu var en av lärarna när jag gick min utbildning i kristallhealing. En introduktion till kristallernas helande värld. Handbok i kristallhealing, regnbågshealing mm. Detta är den första praktiska handboken i ämnet skriven av svenska författare. Boken tar upp kristallernas egenskaper, hur du skiljer på de former som finns och hur du bäst vårdar dina kristaller. Här beskrivs också flera olika sätt att praktiskt använda kristallerna. Författarna ger också en ingående beskrivning av chakrasystemet och aurafältet. I boken finns även en historisk återblick på hur kristallerna använts genom tiderna, en redogörelse för hur kristallerna bildas i jordens inre samt hur deras energier påverkar oss människor.

EN WICCAS HANDBOK - Jennifer Hunter
En wiccas handbok: en ung häxas guide till ett magiskt liv. Har skrivits av en häxa med en frisk och modern attityd till den gamla invecklade häxkonsten. Boken ger dig svar på frågor som; hur fungerar magi? Hur gör jag min egen trollformel? Och när och hur ska jag berätta att jag är en häxa?

Vare sig du redan har läst dussintals böcker om häxkonst eller du precis har börjat intressera dig för magi kommer du att finna mycket unik och värdefull information - från det elementära i häxkonsten till olika sätt att utöva magi och hur du via den magiska cirkeln kan föra in häxkonsten i vardagen. Texten är fylld med citat från praktiserande wiccaner och hedningar som berättar om hur de utövar häxkonsten i sina liv. Boken innehåller också illustrativa, konstruktiva och belysande övningar som är avsedda att vara en vägledning när du exempelvis lär dig att slappna av, grunda dig eller koncentrera dig. Genom att utveckla din egen medfödda magiska förmåga, kommer du att lära dig mer om dig själv; för det yttersta mysteriet ligger i att utforska vad som finns inuti dig själv.

WICCA: VÄGLEDNING FÖR DEN SJÄLVSTÄNDIGA UTÖVAREN - Scott Cunningham
Wicca öppnar upp för en längtan efter kontakten med det heliga i naturen och inom oss själva. Scott Cunningham avmystifierar begreppet wicca och låter oss i denna bok inse dess ursprungliga skönhet och enkelhet. Förutom att berätta om hur man skapar en magisk cirkel, bygger ett altare och förbereder en ritual, ger boken Wicca inblick i en mängd symbolers betydelse, runmagi, elementens krafter, och uråldriga tankar om återfödelse och andliga principer. Läs om hur Gudinnan och Guden rör sig i och med varandra genom de fyra årstiderna, och hur detta gestaltas genom heliga dagar av firanden. Ta del av de grundläggande traditionerna bakom vårt jul – och midsommarfirande, och bli inspirerad att återknyta kontakten med dessa dagars andliga syfte.

LILLA RUNBOKEN - Ylva Trollsveden
En liten bok om runor och deras budskap. Vad betyder de? Och hur tolkar du dem för att spå och vägleda din framtid? Runor är ett gammalt alfabet med magisk kraft 25 stycken magiska symboler. Runor till positiva affirmationer. Runor som svar på kärlek, arbete, ekonomi, hälsa och andlig utveckling.


JOLANDA DEN TREDJE: TAROT OCH HÄXKONST – Rosie Björkman
Jolandas bok och tarotlek var den 1:a tarotleken jag köpte för 22 år. Det é den lek jag fortfarande oftast använder.

Välkommen in i tarotkortens magiska värld! Tarotkorten är ett holistiskt kunskapssystem och ett globalt, allmängiltigt bildspråk som beskriver varje enskild människa som mikrokosmos i makrokosmos, i alla hennes aspekter och relationer. I den här boken visar häxan och sierskan Rosie Björkman oss in i tarotkortens magiska symbolvärld och ger oss vägledning i hur vi kan använda tarotkorten för att bättre se och förstå vad som händer i och omkring oss. Med visdom, humor och lekfullhet bjuds vi på en gnistrande regnbågsblandning av kunskaper från många olika andliga traditioner som väcker upp vår egen omedvetna visdom.

En av de grundläggande källorna i boken är den nordamerikanska shamantraditionen som kallas för sötmedicin, en alternativ läkekonst som inkluderar närvaron av andlighet i allting skapat på jorden. Ur den traditionen förmedlar Rosie spännande teorier och förslag på korta praktiska övningar som skapar rum för andlighet i vardagen, och som läsaren enkelt och snabbt kan göra själv hemma.

Genom sin långa erfarenhet har Rosie Björkman kommit att bli en av Sveriges ledande experter inom ockultism och andlighet, och som forskare i den magiska verkligheten kan det här sägas vara hennes avhandling i tarot och häxkonst. Förutom att hon haft sitt eget tv-program håller hon kurser och seminarier där hon på ett modernt sätt för fram de gamla häxtraditionerna.

De 78 vackra och färggranna tarotkorten i boken, som också finns som separat kortlek, är skapade av Hans Arnold, känd genom sina illustrationer av sagor och skräckhistorier, exempelvis Bland tomtar och troll och Astrid Lindgrens Allrakäraste syster.

AROMATERAPI, EN ILLUSTRERAD GUIDE - Clare Walters
Denna vackra och praktiska bok är en underbar handbok och introduktion i den unika metod att återskapa balans i sinne, själ och kropp som aromaterapi är. Författaren är expert på området och du får bl.a. En noggrann beskrivning av 36 olika oljor. Aromaterapins historia. Steg-för-steg guide i aromaterapi-massage. En omfattande referensdel som tar upp många vanliga sjukdomar och krämpor och hur de behandlas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar