Translate

2021/12/05

44 dagar av häxkonst, dag 18

☽✪☾ Har du haft några övernaturliga upplevelser?

Jag vet inte om jag kan kalla mina upplevelser övernaturliga eller inte… Men som svar på frågan; Ja det har jag nog. Eller vad egentligen är övernaturligt?

Jag såg och pratade med småfolket redan när jag var liten, i många år hade jag tebjudning för dem på ett stenröse vid åkern hemma hos mormor och morfar.

 

Jag har känt av dödsfall i förväg, första gången var jag 14 år, och upplevde det inte skrämmande, men tyckte det var lite mysko. Upplevelsen jag hade då, var att min farfar som då bodde på annan ort 8 mil från oss, kom till oss mitt i natten. Han ringde på dörren och jag gick och öppna, han lämnade över en baby till mig och sa att nu var det jag som fick ta hand om den, för han kunde inte göra det längre… Vad babyn symboliserade vet jag inte… När jag vaknade, var jag sjuk, så jag gick inte till skolan den dagen. Helt plötsligt mitt på dagen kom pappa hem (han skulle jobba till kvällen) och berättade att farfar hade dött.

Sen har jag även känt av dödsfall från andra släktingar, i just det ögonblick de lämnar detta livet. Fast jag har suttit ensam hemma och tittat på tv… Men ändå vetat/känt att nu har någon nära avlidit…


Jag har oxå ett flertal gånger haft sömnparalys, eller förstadie till ut uku - ur kroppen upplevelse… Förstå gångerna upplevde jag det som otroligt skrämmande, men nu vet jag vad det är och det är inte lika otäckt längre. Jag kan öppna ögonen, men ser ingenting, allt är bara becksvart, kan inte röra en enda muskel i kroppen, ligger i sängen helt förlamad, kan inte få fram ett ljud hur mycket jag än försöker… Och jag vet att det inte är en dröm, jag vet att jag är vaken… men kan inte röra en fena på hela kroppen. Då börjar det brumma i huvudet, jag har tappat all känsel i kroppen, ångesten sprider sig i hela bröstkorgen, jag får panik och börjar flåsa och försöker röra på mina ben och armar, men det går inte… Till slut rycker kroppen till, och jag kan åter röra mig.

Sömnparalys är inte något man behöver åka till akuten för. Att känna till symtomen kan göra att man inte blir lika skrämd om man råkar ut för det. Det vanligaste kännetecknet på en episod med sömnparalys är att man inte kan röra sig eller tala. En episod med orörlighet kan hålla på från några sekunder upp till några minuter. Episoderna går i normalfallet över av sig själva, eller om någon annan petar eller rör på dig. Det kan hända att du är medveten om vad som händer under en episod, men att du ändå inte kan röra dig eller tala. Eventuellt kan du också minnas episoden i detalj, när den tillfälliga förlamningen har släppt. I en del fall kan man få drömliknande hallucinationer som kan ge rädsla eller ångest, men sådana hallucinationer är ofarliga.


Hur förklarar man dessa upplevelser som så många upplever? Svaret är att det inte finns någon förklaring. Man kan vara skeptisk eller troende på att själen kan lämna kroppen, men i vilket fall som helst finns inga bevis eller konkreta förklaringar. Vissa tror att tallkottkörteln i hjärnan kan vara skyldig till dessa sömnparalyser och UKU (Ut or kroppen upplevelser). Kanske för att körteln i allmänt tal kallas för ”själens boning”. Vissa forskare försöker förklara det som att hjärnan skapar sig en skenbar bild av kroppen utifrån, och att det får en att uppfatta det som att man befinner sig utanför sig själv. Men egentligen är det bara ett av hjärnans trick.


Jag avslutar dagen med frågan (igen) vad egentligen är övernaturligt? Enligt Wikipedia så är det så här…

Övernaturliga (övervärldsliga, utomvärldsliga) fenomen är sådana som inte kan undersökas med empiriska metoder, eller där vetenskapliga undersökningar inte ger något tydligt svar. Övernaturlighet omfattar paranormala fenomen (psi) som extrasensorisk perception (ESP), psykokinesi, levitation, medvetandets överlevande efter döden (livet efter detta), folktro (tomtar, vättar, troll, skogsrået, Näcken) samt det mesta av de inslag som finns i spiritism, ockultism, religioner (gudar, änglar, demoner, avatarer och så vidare). Flera av dessa går dock att undersöka empiriskt (ESP, levitation, tomtar, vättar, troll, näcken, skogsrået bland annat), vilket medför att de inte kan vara övernaturliga.

Tron på en transcendent gud är detsamma som tron på en övernaturlig gudom – en Gud som inte kan förstås av människan och vars existens varken kan bevisas eller motbevisas av vetenskapen. Det som inte kan studeras av vetenskapen hör till den religiösa eller metafysiska sfären. Teoribildningar som hävdar att övernaturliga fenomen kan ha vetenskapliga förklaringar är pseudovetenskapliga så länge inga empiriska bevis börjar presenteras, men det finns pseudovetenskapliga inslag även i psykologi, sociologi, nationalekonomi och andra samhällsvetenskaper.

Väldokumenterade fenomen som saknar vetenskaplig förklaring kallas anomalier. Men eftersom anomalier kan verifieras med objektiva empiriska metoder är de inte övernaturliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar