Translate

2021/12/24

44 dagar av häxkonst, dag 35

 ☽✪☾ Något som jag tycker att människor som inte vet mycket om hedendom/trolldom borde veta.

Den här utmaningen var svår. Jag känner att jag inte kan tala för vad andra hedningar tror eller tycker. Dessutom tycker jag det är jättesvårt att avgränsa. Ska jag skriva om hedendom i stort, eller om just min tro, min väg? Det finns så mycket jag skulle kunna skriva att jag skulle kunna prata om det här hur mycket som helst…

Men ett som är säkert är att trolldom och magi är inte som på film, att man svänger sitt trollspö och vips så har man förvandlat grannen till en groda... Själv älskar jag filmer som handlar om häxor, vampyrer, varulvar och allehanda väsen. Men samtidigt så vet jag ju, att det är inte så det fungerar. Min häxkonst skiljer sig avsevärt från Harry Potters t.ex.

Men något som ”icke praktiserande” kanske inte vet så mycket om, är årshjulet och de högtider som vi följer. Jag firar de 8 högtiderna/sabbater, en del lite mer, andra mindre - men alla firas iaf. Jag håller även en fullmåneritual/ceremoni varje fullmåne.

Sen tror jag många är rädda för häxkonst helt i onödan, just för att de är ovetande om vad det är, och vad det innebär. Jag har träffat på personer som tar ett litet steg tillbaka (helt i onödan) när jag berättar att jag är häxa. Precis som att jag skulle förvandla någon till padda det första jag gör… Näe, jag är som vem som helst som har ett brinnande intresse för något. Jag har läst massa böcker och studerat inom ämnet, gått olika kurser för att fördjupa mig mer i kristallhealing, tarot, magi och healing.

Att vara häxa är för mig att leva i balans med naturen, att ta tillvara på energin naturen ger så frikostigt av, och att använda dess gåvor. Att kunna se bortom den faktiska verkligheten och se magin som finns överallt runt om oss. Att lita på min intuition och arbeta med den i mitt magiarbete, odla och skörda mina örter, göra salvor och oljor, utföra ritualer/ceremonier, arbeta med ljusmagi, göra jarspells. Det är häxkonst för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar