Translate

2021/12/28

44 dagar av häxkonst, dag 41

 ☽✪☾ En ritual du har gjort.

Jag gör alltid en liten ritual vid fullmåne och vid nymåne. Att göra en ritual i samband med månens cykler, är ett fint sätt att skapa regelbundenhet i att skapa tid och reflektion med sig själv. För mig skiljer sig ritualerna lite åt beroende på om det är fullmåne eller nymåne, och det har blivit ett bra sätt att manifestera och att reflektera kring vad jag behöver släppa taget om respektive ha mer av i mitt liv.

För mig har alltid fullmånen påverkat mig mer än en nymåne. Jag upplever också att det är en starkare process i mig när jag lämnar saker bakom mig och ska släppa taget om det. Det har alltid varit en intensivare känsla än att kliva in i nya saker.

Så jag tar hjälp av fullmånen när jag vill släppa taget om saker. Jag skriver en lapp med det jag vill släppa, bränner sen den på ett eldfast fat. Symboliskt så ger jag det jag vill släppa taget om till fullmånen, och då kan fullmånen ta med sig det bort när den sedan börjar tona ut mot nymåne, och till sist försvinna helt en liten stund. Vid nymåne gör jag tvärtom, då manifesterar jag saker som jag vill ha mer av, och leker med tanken att det kommer växa i kapp med att månen blir större och större.

I mina ritualer använder jag mig av saker som representerar de fyra elementen, dessa placerar jag på mitt altare.

Enkla förslag att använda som symboler för elementen:

Jord: Krukväxt/blomma, jord eller gryn i en skål, eller ett pentagram.
Vatten: Fyll din bägare eller en skål med vatten.
Eld: Ett gult ljus för mångudinnan.
Luft: Rökelse eller en fjäder.

Jag börjar min ritual genom sätta på musik som jag valt ut till just det här syftet. Sedan säger jag: “Jag kallar in Ceres (fullmånegudinna) till denna fullmåneritual, och ber om hjälp att släppa det jag behöver släppa”.

Jag sätter mig framför mitt altare, och har även tagit fram papper, penna och sax. Ibland mediterar jag en stund, ibland börjar jag direkt.

Jag skriver min lista med de saker jag vill släppa. När jag känner mig klar, så klipper jag loss dem från pappret och lägger i en hög bredvid mig. Sen säger jag högt: “Jag ber nu Ceres, jord, vatten, eld och luft att hjälpa mig att släppa taget om dessa saker som inte längre tjänar sitt syfte”.

Sedan drar jag lapp efter lapp och låter elden bränna lappen med hjälp av ljuset jag har framför mig. Sen säger jag högt: “Tack denna egenskap för att du funnits hos mig och hjälpt mig hittills i livet, nu tjänar du inte längre ditt syfte och jag behöver dig inte längre, därför ber jag om hjälp att släppa taget om det här idag”. Jag försöker hitta tacksamhet för det finns alltid en anledning till att vi skapat våra mönster och beteendet, samtidigt som jag försöker känslomässigt gå in i egenskapen och verkligen ansluta en sista gång med den innan eller samtidigt som jag bränner lappen.

Beroende på vad det är för saker, och hur kraftfull ritualen känns så kan det ibland komma mycket känslor, ibland gråt ibland ilska, som för att intensifiera och följa det som händer inom mig i processen.

Jag upprepar detta tills alla lappar har blivit brända. Sen avslutar jag ritualen med att tacka gudinnan och elementen, blåser ut ljuset. Till sist har jag en stilla meditation, för att landa i allt det intensiva jag varit med om. Landa i det som nu symboliskt har lämnat mig. Det är oftast en väldigt lättande känsla efteråt, samtidigt som jag kan känna en trötthet efter alla eventuella känslostormar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar